Чарівно-музична терапія, або як впливає музика на наших дітей

06.12.2016

   Чи подобається вам слухати музику? Можливо, ваш ранок починається з мелодії будильника, яка звучить з мобільного телефону. А може, ви збираєте дітей до школи під улюблені пісні, які лунають по радіо? Ніхто з нас навіть не задумується, чи впливає музика на організм людини і яким чином вона це робить. Нам просто це подобається.

А ось психологи вже давно створили свій лікувальний напрям - музичну терапію і з успіхом його використовують . 

   Першим  помітив лікувальний вплив музики на психіку людини грецький філософ Піфагор. Він помітив, що деякі мелодії можуть відновлювати душевну гармонію. До початку двадцятого століття в Європі з'явилося кілька наукових шкіл, які підтримують музикотерапію. Шведська концепція доводила здатність музики глибоко проникати  в людську свідомість і полегшувати стан шляхом розрядки. Вони підбирали такі музичні твори, які б могли викликати переживання. Німецькі психотерапевти робили наголос на вплив мистецтва в комплексі. Американці сформували музичні каталоги з самих різних жанрів, які б могли заспокоювати і стимулювати. У Швейцарії використовували такі види музичної діяльності, як вокал та гру на флейті через їх можливості підключати до процесу лікування органи дихання. В Росії дослідженням впливу музики на організм дітей зайнявся невролог Бехтерєв. Він зазначив здатність мелодії впливати на розвиток, оздоровлення і збереження дитячого здоров'я.

Це цікаво! Японський учений Емото Масару провів ряд експериментів, довівши вплив музики на кристали води. Вода, яка «слухала» класичні мелодії, вишикувалася у вигляді чітких кристалів витонченої форми, а ось гучний і агресивний рок приводив до появи у кристалів безладної і неправильної форми. А тепер задумайтеся: у організмі людини води в середньому 70%!

Що може музика?

   На думку вчених, мелодію чують обидві півкулі головного мозку, причому права сприймає тембр (особливе забарвлення звуку, яке для кожного інструмента і голоса різне), а ліва - ритм (співвідношення тривалості звучання звуків). Вважається, що найбільше впливає на організм людини ритм. Наше тіло починає підлаштовуватися під прослуховувану мелодію. Ритм з частотою коливань 2-4 в секунду дуже близький до нашого серцебиття і дихання, тому такі мелодії здатні діяти заспокійливо. Мелодійність здатна впливати і на нашу фізіологію, діючи на нервову систему і регулюючи біоритми. 

Що лікують музикою?

    В першу чергу, її застосовують для корекції психічного стану дітей шкільного віку. Це можуть бути боротьба з дитячими страхами, переживаннями, емоційними відхиленнями. Музика допомагає від безсоння, а також служить стимулятором гарного настрою. Зазвичай для дітей молодшого шкільного віку рекомендують займатися музикою для розвитку пам'яті, так необхідної на перших ступенях навчання, мистецтво допомагає їм у творчості. Музикотерапія допомагає впоратися з віковими перехідними періодами в розвитку дитини. Музика відмінно розвиває у дітей молодшого шкільного віку фантазію і уяву, адже вона призводить до появи емоцій, за якими слідують зорові образи. Чим старше стає дитина, тим яскравіше будуть ці образи. Формування естетичного смаку теж входить в компетенцію музичного мистецтва. З цією метою добре підходять класичні твори - еталони звучання. Але не варто забувати про народний фольклор - джерело мудрості наших предків. 

Форми музикотерапії.

Сьогодні існує дві основні форми музикотерапії. Перша, активна, полягає в безпосередній участі дитини в музичному процесі. Як саме? Все просто: дитина при такій музикотерапії або співає, або грає на музичних інструментах, або робить дві справи одночасно. Рецептивна, або пасивна, передбачає прослуховування музичних творів. Деякі психологи виділяють ще інтегративну форму, коли дитині разом з музикою пропонують зайнятися іншими видами мистецтва, наприклад, малюванням, пантомімою. 

Це цікаво! Французький актор Жерар Депардьє за рецептом лікаря слухав кожен день по дві години Моцарта і зміг позбавитися від заїкання. Ритми військових маршів, які співали під час довгих походів солдати, підвищували їх витривалість і знижували втому. Існує «ефект Моцарта», якому приписується зниження кількості епілептичних нападів при прослуховуванні сонати ре-мажор для фортепіано. Деякі лікарі стверджують, що традиція дзвонити в дзвони під час епідемій володіє терапевтичною дією.

Як і яку музику слухати?

   Отже, можна сміливо стверджувати, що музика благотворно впливає на організм дитини. Але яка музика і скільки? Психологи вважають, що дітям корисна будь-яка музика, чи то спокійна, чи енергійна, адже з її допомогою  діти розширюють коло своїх емоцій. Звичайно, батькам зовсім не обов'язково ставити тільки класику, адже і серед сучасних мелодій досить багато позитивних. Але все-таки до деяких музичних жанрів потрібно поставитися з обережністю і встановити обмежувальні рамки. Так, зовсім не підходить для розвитку дітей молодшого шкільного віку рок-музика, яка перезбуджує організм і є провокатором агресивного стану. Залиште ці мелодії на більш старший вік, коли дитина зможе відповідати за свої емоції самостійно. В іншому випадку з'являється багато шансів виростити неспокійного і легко збудливого підлітка. Отже, що можна взяти на замітку? Ось список класичних рецептів на кожен випадок, а вже сучасну музику до душі ви з легкістю підберете самостійно.

• Щоб підняти настрій і включити «моторчик», поставте Чайковського і його третю частину «6-ої симфонії», «Рондо» Моцарта, бетховенську «Увертюру Егмонд» або «Тріумфальний марш» Верді. 

• Зняти тривогу і невпевненість допоможе шопенівська «Мазурка», Штраус та його «Вальси», рубинштейнівська «Мелодія».

• Заспокоїтися після важкого навчального дня можна, слухаючи «6-ту симфонію» Бетховена, Шуберта і його «Аве Марію» або «Колискову» від Брамса.

• Якщо дитина прийшла зі школи дратівлива або розчарована, поставте їй Бетховена (підійде «Місячна соната» і «Ля-мінор симфонія») або Баха (другу «Кантату», «Італійський концерт»).

• Перед підготовкою до уроків, щоб сконцентруватися, увімкніть «П'яту симфонію» Мендельсона або «Пори року» Чайковського.

• Підвищити апетит для майбутньої вечері зможуть Моцарт і Шуберт, вивальдевські «Пори року» та різні марші.

• Щоб сон був міцним, можна на ніч послухати «Мрії» Шумана або п'єси Чайковського. Добре підійдуть в кінці дня звуки природи - дощ, морські хвилі і вітер, а також спів птахів і навіть дельфінів.

Це цікаво! У музичних творів Моцарта нейробіологи знайшли напівхвилинні інтервали, які відповідають характеру біострумів мозку. Тому якщо ви будете під час підготовки дитиною уроків робити десятихвилинні перерви і в цей час ставити Моцарта, то допоможете краще засвоїти вивчаємий матеріал.

     Серед загальних правил, як слухати музику, нічого надприродного. Найголовніша умова - твір має подобатися дитині. Мелодії, які заспокоюють, краще слухати з закритими очима. Навіть саму суперкорисну музику не варто включати так, щоб слухав весь будинок.Гарного повинно бути в міру. На початковому етапі музикотерапія повинна займати не більше 10 хвилин, збільшуючись до півгодини. В іншому випадку це не тільки не допоможе розслабитися, а створить додаткове навантаження на організм і привнесе втому.

   Як вам ідея з музикотерапією?  Чому б не створити корисну колекцію?! А може, вона у вас вже є? 

Автор: Євгенія Климкович